SUPLIMENTE NUTRITIVE

Ei bine, cu totii stim ca nici un supliment nu e mai bun decat…. alimentatia (mancarea)!

Suplimentele nutritive nu trebuie NICIODATA sa inlocuiasca o dieta sau un stil de viata sanatos, adica sa se faca abuz sau sa se creada ca daca se ia un supliment, apar rezultate miraculoase, nu este deloc asa.  Suplimentele sunt doar un plus.

Mai jos am sa enumar o serie de suplimente nutritive si beneficiile lor:

Leucina – Marea parte a efectelor anabolice ale proteinelor se dotareaza de fapt unui singur aminoacid – leucina. Doar o ridicare mica in nivelele celorlati aminoacizi esentiali, si leucina va declansa si mentine sinteza proteica in muschi. Leucina este aminoacidul declansator, prin care muschii absorb proteinele. Mai exact, efectele constructoare de masa musculara ale leucinei se datoreaza unor reactii celulare in cascada inclusiv activarea mTOR (mammalian target of rapamycin), cresterea activitatii proteinei ribosomale S6 kinasa (S6K1) si multe alte procese anabolice cu denumiri complicate. 

Mai pe scurt, leucina ajuta la marirea sintezei a proteinelor (nicidecum comparativa cu a steroizilor).

BCAA – Aminoacizii cu lanturi ramificate (BCAA) sunt formati din aminoacizii leucina, izoleucina si valina.
BCAA reprezinta 35% din aminoacizii esentiali din muschi.
Spre deosebire de marea parte a aminoacizilor esenstiali care sunt metabolizati in ficat, BCAA sunt unici, ei fiind metabolizati in mare parte in muschii scheletici. Astfel se explica si de ce BCAA sunt folositi pentru a ajuta pacientii cu deficiente hepatice sa isi mentina masa musculara.
Numeroase studii au confirmat efectul anticatabolic al BCAA, adica o reducere a descompunerii proteinelor musculare.

Un alt efect interesant al BCAA, care a inceput sa fie recent studiat, este potentialul lor de a sustine slabirea. In perioadele de consum proteic moderat (1.5 g pe kilogram corp) si consum scazut de crabohidrati (sub 100-200 g pe zi), un consum crescut de BCAA va avea efecte benefice asupra sintezei proteinelor, semnalarii insulinice si conservarea glucozei folosita prin stimularea ciclului glucoza-alanina. Asta duce la o slabire mai accentuata si la o mai buna conservare a tesutului muscular.

Glutamina – Glutamina este un aminoacid, dupa cum stiti, aminoacizii sunt caramizile din care sunt construite proteinele.  Ea are ca beneficii urmatoarele: sinteza proteinelorsursa de energie pentru celulele intestinului, transportor al amoniacului, productia de celule imunitare, sursa de energie pentru creier, transportor al amoniacului, anticatabolic( opreste descompunerea proteinelor). 

In timpul exercitiilor fizice, glutamina este eliberata din muschi, ceea ce poate duce la deshidratare. Dupa cum se stie, deshidratarea induce organismului o stare catabolica (de disturgere a tesutului muscular). Nivelele ridicate de glutamina din organism vor duce la o mai buna sinteza a proteinelor si la o hidratare mai buna, si implicit la o mai buna crestere in masa musculara, fara adaos de grasime.

Proteina din zer Este cunoscuta pentru calitatea ei de a se asimila rapid si pentru ca este o sursa bogata in aminoacizi, care grabesc procesul de refacere a tesutului muscular. Izolatul proteic din zer este cea mai pura forma de proteine din zer. Hidrolizatul din zer este format prin divizarea proteinelor in forme foarte mici, numite peptide cu scopul de a fi asimilate rapid in organism. Izolatul proteic din zer si peptidele din hidrolizat de zer sunt cele mai calitative forme de proteine din zer. 

Slabirea si pierderea in grasime: este demonstrat ca persoanele care consuma proteina din zer, pierd mai mult din masa de grasime si castiga mai multa masa musculara decat cei care nu o consuma.

Proprietati antioxidante: proteina din zer contine un nivel mare de cisteina, un aminoacid special care ajuta la cresterea nivelului de glutation. Acesta ajuta sistemul imunitar prin combaterea bacteriilor si virusilor.

Inhiba celulele canceroase: mai nou, in multe publicatii medicale au fost dezvaluite rezultate
promitatoare privind folosirea proteinei concentrate din zer in tratamentul pentru cancer.

Scade nivelul de colesterol si reduce riscul de boli cardiovasculare.

Eu se folosesc imediat dupa antrenament sau maxim 30 minute de la antrenament.

Creatina – Este un supliment foarte bun, care atunci cand este folosit alaturi de un antrenament cu greutati, poate duce la castiguri importante de masa musculara, fara ados de grasime. Cand alegem un supliment de creatina, puritatea trebuie sa fie primul lucru la care sa ne uitam. Desi se spune ca pentru a fii eficienta, trebuie asociata cu 75 de grame de dextroza, acest lucru nu este neaparat adevarat. Asimilarea creatinei tine de puritatea acesteia. 

Cazeina – Este o proteină prezentă în lactate și reprezintă 80% din proteinele regăsite în lapte. În componența sa se află o gamă largă de aminoacizi, aproape identică cu proteina din zer, care este un produs secundar obținut din brânză. Acest complex de aminoacizi din cazeină este bogat în aminoacizi esențiali, responsabili cu sinteza proteică musculară. În momentul în care este ingerată, cazeina formează un fel de pansament în stomac, care încetinește procesul de absorbție a aminoacizilor în sânge. Cu alte cuvinte, cazeina se digeră mai greu în stomac, făcând să încetinească procesul de absorbție al aminoacizilor în intestinul subțire. Acest flux lent de aminoacizi conduce la o sinteză proteică musculară mai lentă. Asta face din cazeină suplimentul proteic ideal de luat înainte de culcare sau pentru perioade mai lungi de timp în care nu ai ocazia să te „alimentezi” cu proteine. La fel ca proteina din zer, cazeina se regăsește sub mai multe forme, cea mai eficientă dintre ele fiind cazeina micelara.

 

ZMA – Este considerat de unii un supliment de baza, iar de altii un supliment „accesoriu”. Aici il vom considera un supliment de baza pentru ca ajuta mult la recuperare si induce o stare anti-catabolica, mai ales in cazul regimurilor hipocalorice.

ZMA este un supliment care creste la maxim productia proprie de testosteron. Face acest lucru printr-o combinatie unica a 3 minerale (zinc, magneziu si aspartat). Este benefic mai ales in perioadele de definire. Este recomandat si in perioadele de acumulare de masa, pentru ca mareste nivelul testosteronului si s-au observat si cresteri importante in forta.